torsdag 17. desember 2009

Livet hos oss:-) Avl og ikke avl.

Her hos oss går alt sin vanlige gang, julestria er i gang, hjemme hos oss er vi heldigvis nesten ferdig. Gavene er sendt og 40 julekort er skrevet og nesten alle er sendt, men mangler enda andresse på et par kort:-) Håper jeg klarer å sose meg til å sende de også:-)

Didrik koser seg nå som det er vinter, og er i topp form, han får løpe fritt hver dag og koser seg, han har mye mere muskler nå enn det han har på sommeren, da klarer han jo stakkars ikke å holde tritt med de andre, men akkurat nå er han i toppform, og er med på de samme turene somd e andre. Godguten vår det:-)

Viki er sprek som alltid, vi har ikke vært på noen agilitytreninger i det siste, selv om klubben har klart å ordne innelokaler. Men vi trener litt lydighet innimellom, og tenker at det må jo være en fin vinteraktivitet for oss. Vi planlegger valper på lille Viki,men har ikke enda klart å bestemme oss for hanne til henne. Klarer jeg ikke bestemme meg så må vi vente enda en løpetid, men det er jo ingen krise det heller da. Har en i sikte, men han bor jo så himla langt unna, men kanskje det blir en lang reise for mor og lille pia hennes. Det er jo bare den beste som er bra nok for lille Vika:-)

Julie fikk desverre en vaginal- prolaps ved forrige løpetid, og da fant vi ut sammen med vetrinæren at det beste er a sterilisere da dette er noe hormonelt som antagelig vil komme tilbake igjen med neste løpetid. Det er lit trist at Julie ikke kan få flere valper, men hun er i allfall helt frisk og kan leve lykkelig resten av livet hos oss, og hun er en flink lærer til de andre hundene.

Når det gjelder Pinki så er hun fortsatt en super hund, og er evig takkenmlig for at jeg fikk henne hjem til oss:-)



Jaja, ellers har jeg vært en liten tur ute i dag og knipset litt bilder:


Didrik i farta, han koser seg i den kjølige lufta:-)















Julie er den som holder seg mest i ro og må derfor ha på seg dekken på kjølige dager:-)













Morten har vært i Bergen å fått hilse på lille Anine:-) Er hun ikke søt kanskje.



































2 kommentarer:

Kari Cecilie sa...

Hei og Hå:)
Huff denne julestria ja. Jeg er altfor sent ute i år med alt! Kan tenke meg det er godt å være ferdig.. Nå må du bare få sendt det siste kortet. (kortene er heldigvis jeg ferdig med!).

Så flott at du er åpen om avlen din Cecilie! Denne rasen kommer ingen vei om ikke flere åpner opp og snakker om problemene som ikke skal snakkes om. Jeg har jo ingen hunder å avle på, og når alt kommer til alt så er jeg glad for det. Mine hunder er friske og raske på alle måter, har et nydelig utseende ( i mine øyne) og er spreke som fy! Det viktigste for meg er at de kan leve et langt og friskt liv. Og der tror jeg vi er enige?! At du planlegger valper på Viki synes jeg er flott! Om du en gang klarer å bestemme deg for hannhund da;) Viki har utrolig mye bra å tilføre rasen, så det blir spennende å se hva som kommer etter henne.

Stå for de valgene du har tatt. Ærlighet kommer lengst, og som oppdretter skal man ha samvittigheten i behold når valpene reiser til sine nye hjem, og jobben med å følge opp valpekjøperne begynner. Det kan ikke være noe særlig å stå igjen som oppdretter når det begynner å dukke opp problem etter problem på valpene. Og, selv om man liker å si det, så kan man ikke skylde på hannhunden, det er rett og slett oppdretteren som ikke har gjort nok research:)

Kom det fra filosofen Kari. hehe

Tonje sa...

Så flott innlegg, Cecilie :-)

Tenk om alle hadde vært like åpne om hva som måtte dukke opp på hundene... ingen hund er feilfri, og det å være åpen om hva som dukker opp er en real ting... hatten av for kloke avgjørelser, Cecilie... og for fornuftig og klokt innlegg ;-)
Klem tonje